dimarts, 3 d’abril del 2012

Cursa de bombers de BCN: sexista?

Si seguiu el bloc amb una certa regularitat ja sabreu que no sóc gaire partidari de participar en curses molt multitudinàries i que, més aviat, darrerament m'inclino cada cop més per aquelles altres que se situen a les antípodes, les que accepten un nombre corredors petit o modest, sense perdre mai una certa dimensió "humana", en què un se senti més una persona i no pas un simple pitrall, pugui aturar-se als controls -si cal- i enraonar amb la gent, etc. Per això no crec que em veieu mai en curses com la del Corte Inglés (si és que se la pot qualificar de "cursa") o la dels bombers de Barcelona, ambdues a celebrar-se aquest mes d'abril, una rere l'altra. I encara menys si has d'estar al cas de la inscripció d'un dia per l'altre perquè com diria aquell, ens les treuen de les mans, com ha estat el cas d'aquesta darrera. I això que té un preu que no és gens mòdic per als temps en què estem i per una cursa de 10 km. que, sense haver-hi estat mai, estic convençut que no és millor que moltes altres curses de la mateixa distància i més barates que es fan a altres indrets de Catalunya. Sembla com si els bombers de Barcelona visquessin en un món paral.lel i que les retallades no els afectessin tant com a molts altres.

Reconec que com no he tingut en cap moment la intenció de participar-hi no l'he seguida gaire en els seus dies previs i per això tampoc he tret el cap en algun fòrum d'opinió per copsar-ne l'ambient. Fins avui, però. He entrat a la web que habitualment consulto de Corredors.cat i he vist, primer, com les 24.000 inscripcions disponibles s'havien esgotat en 5 dies (dos menys que l'any passat). Això no és cap sorpresa pels motius que tothom sap i que ja s'han dit per activa i per passiva -boom de les curses populars, la ciutat de Barcelona i rodalies tenen prou demanda com perquè s'acabin omplint, malgrat els preus, etc. Ara bé, el segon que he vist en aquest fòrum i que m'ha cridat l'atenció és el fet que sembla que l'organització de la cursa no ha aplicat el mateix criteri a l'hora de permetre fer la inscripció. Efectivament, un cop exhaurides aquestes, algunes dones s'han pogut inscriure pel simple fet de ser-ho, en detriment dels homes que ho han volgut fer i no han pogut. I ja la tenim "liada": sóc conscient que puc rebre algun comentari deixant-me de volta i mitja pel que diré però crec que aquesta és una mesura injusta, justament per ser discriminatòria. Repeteixo, si és que realment el tema ha anat així, que tot sembla indicar que sí per alguns comentaris que he pogut llegir.

En veure això he entrat al web de l'organització per si encara era a temps de llegir-ne quelcom des d'una versió oficial però no hi ha res. Però si feu una ullada al reglament no es diu enlloc que hagi una inscripció diferenciada en funció del gènere. Tot plegat, que durant un temps hagi hagut inscripcions obertes només per a les dones no deixa de ser una mesura molt sexista i no sé què en diria de tot això el sector feminista més recalcitrant, aquell que pensa que s'han de castigar els homes només pel fet de tenir penis. I no m'imagino la polèmica que podria haver-hi si això hagués passat a l'inrevés! No diré que no s'hagi de fomentar la participació activa de les dones en el fenomen de les curses populars que, tot sigui dit, encara és un món bastant masculí. Ara bé, quan es discrimina positivament un persona o col.lectiu no deixa de discriminar-se negativament un altre. I un cop acabada de la cursa sortirà algú penjant-se la medalla que si aquesta és la cursa amb un percentatge més alt de participació femenina, que si el patrocinador (Nike) lluita per la igualtat de gènere i totes aquestes històries ... (veure enllaç).

Total, que ja tinc un motiu més que em reafirma en la meva voluntat de no participar en certes curses: massa gent, massa cara i ara, a més a més, sexista. I per cert, sense dutxes. En acabar-la seria un home fent pudor de suat, quin sacrilegi! De totes formes, si encara teniu la intenció de participar-hi, sapigueu que fent una compra de material de Nike Running superior als 100€ teniu la inscripció assegurada i gratuïta. Potser que em compri un top o unes malles.

I ja posats, aquí teniu un parell d'entrades més relacionades amb la qüestió plantejada:

14 comentaris:

  1. I si l'únic problema és que les samarretes d'home es van acabar anbans que les de dona?

    ResponElimina
  2. Tens molta part de raó, Joan Carles. També et dic que Nike està molt per la "lluita de sexes" des de fa uns anys. Teòricament és un "pique" sa entre homes i dones, però cada any és la mateixa història. Jo, només tinc dues raons per participar-hi. Una, emotiva (però cada vegada pesa menys), ja que aquesta va ser la meva primera cursa ara fa 4 anys. La segona és de caràcter esportiu. Tot i ser 24.000 ho fan bé. És una mica "cacau", però fins ara ho han organitzat sempre bé, i el circuit és ràpid. Ara bé, cada vegada em tira menys, tot i que a vegades actuï de forma diferent, ja que m'hi apunto...
    Salutacions.

    ResponElimina
  3. Mariano,
    També podría ser una bona explicació: haver de treure's de sobre l'stock de samarretes femenines.
    Salutacions.
    JC

    ResponElimina
  4. Raúl,
    No negó les bones intentions de la marca Nike en la seva pretesa lluita per la igualtat de gèneres però no crec que sigui aquesta la millor manera de fer-ho, oimés si com he llegit al fòrum dels Corredors.cat, hi ha hagut gent (homes) que no s'ha pogut inscriure quan després si ho han pogut fer altres (dones). I si després resultés que una part d'aquestes darreres no hi anéssin? Entenc que malgrat les crítiques que cada cop sento més d'aquesta cursa hi hagi gent que la faci -i moltíssima- pels motius que exposes i potser si jo visqués a Barcelona l'acabaria fent tard o d'hora, tot i el seu preu que, val a dir, ho trobo bastant car.
    Salutacions ben cordials i espero que et vagi bé, tot i que no sé si és la millor cursa per intentar fer marca.
    JC

    ResponElimina
  5. Permete'm afegir detalls, t'he n'has oblidat uns quants de divertits:

    - hi ha un percentatge d'inscrits/es a la Nike Bombers, que s'apunten, recullen la samarreta i desprès no hi assisteixen. Sóc ferm defensor de penalitzar aquesta actitud. Mira les estadístiques al finalitzar la cursa, al·lucinaras.

    - És la cursa on més retalladors he vist, sent l'objectiu el peti qui peti jo arribo, me la bufen els altres, de debó, hi ha trossos de autèntic escàndol (Gran Via és ocupada completament, vorera inclosa). Incloent que el fairplay és gairabé inexistent.

    - És la cursa on he vist corredors i corredores menys preparats/des, inclòs pitjor en proporció a la que has comentat de El Corte Inglés. Almenys a la de El Corte Inglés, molts participants ja saben que van a fer una caminata.

    - En relació al stock de samarretes femenines, cada any passa el mateix, i és que s'exhaureixen les samarretes de dona en poc temps (la fira del corredor dura 4 dies) i les noies que van el dissabte abans s'han de conformar amb XL, XXL o d'home (evidentment també talles grans).

    - Val a dir, és el paradís de la bona organització, Nike sap fer-ho bé en aquest sentit, per això any rere any, els corredors/es s'obliden del que he afegit anteriorment i s'apunten.

    En el meu cas, jo hi seré, no tenia intenció, però l'any passat vaig anar a recollir el diploma a El Corte Inglés de Portal del Àngel (col·lecciono els dorsals i volia quelcom físic per recordar la Cursa) i em van facilitar inscripció preferent abans que s'obrissin les inscripcions. En el meu cas, surto del 2n calaix i en aquest cas, t'oblides dels 24.000 corredors i pots córrer i pots fer una cursa. Arrivar ràpid i pitant cap el metro cap a casa... ara bé, vaig amb una mica de por, els darrers mesos estem entrant en una espiral molt perillosa de nerviosisme precursa, com si ens hi anés la vida o els JJOO... en fi, que no passi res..

    David (corredor)

    ResponElimina
  6. David,

    Moltes gràcies pel teu estens i molt ben detallat comentari. No m'has donat més que motius per reafirmar-me en la postura de no participar-hi mai, en aquesta i en altres de similars. Suposo que amb 24.000 corredors rere teu, has de córrer cagant llets perquè no t'enxampi la marabunda! De totes formes, suposo que també hem de reconèixer la bona feina de Nike perquè, malgrat aquestes crítiques com la teva que cada cop són més esteses, any rere any, omple la cursa. I si fes pagar més euros, passaria el mateix.

    Que et vagi molt bé i no prenguis mal, sobrtot. Bona Setmana Santa.
    Joan Carles

    ResponElimina
  7. Bona tarda Joan Carles,

    Només un apunt sobre l'organització: Bombers es la cursa que mes mitjans i serveis disposa en la prepararació de la cursa pero no es la mes ben organitzada. De que em serveix que un grup toqui en directe a la sortida si quasi no arribo a temps al meu calaix perque hi ha colapse?

    I aixó per no parlar del tema del dorsal imprés a la samarreta. El pots canviar, si, pero has de fer un paripé d'anar i tornar a la casa Nike (a veure si així caus i li compres alguna coseta) que no m'agrada.

    La Cursa del Corte Inglés es mes massiva, mes anarquica i posiblemente pitjor organitzada (es una festa mes que una cursa), pero no costa 18 euros.

    Per cert, gran blog!

    Salut i força.

    ResponElimina
  8. Hola Dabit,
    Efectivament, si a més a més de ser una cursa que disposa de molts mitjans no està tan ben organitzada com per justificar el seu preu, doncs aleshores dixem-ho estar que en el calendari en trobarem més i molt millors, a més de de barates. Posats a patir curses anàrquiques, tant per tant que sigui gratuïta, com la del Corte Inglés.
    I gràcies per la floreta final. Això anima a seguir escrivint.
    Salut i força també per tu.

    JC

    ResponElimina
  9. Hola JC,
    l'any passat vaig fer les dues curses (Bombers i CI), i haig de dir, pel que fa a nivell organitzatiu, que la primera força bé i la segona un autèntic desastre. Enguany no faré cap de les dues, però reconec que no em faria res tornar a fer la dels Bombers i suposo que algun altre any la tornaré a fer.
    Salutacions,

    ResponElimina
  10. Hola Jordi,
    Veig que et va la marxa! i també córrer en mig de grans multituds. Potser és que vols passar desapercebut? :) :) Més o menys pel que estic veient hi ha coincidència en dir que la de Bombers està bastant ben organitzada però, és clar, faltaria més, si heu de pagar 16€ (o més) i que la del Corte Inglés no tant (o gens). De totes formes, estic convençut que trobaríem moltes més curses i més barates millor organitzades que la de bombers i altres de gratuïtes on pots córrer molt més còmodament que la del Corte Inglés. Jo reconec que si visqués a prop suposo que una o altra acabaria fent però si he d'agafar el cotxe, pagar un pàrquing i després de la cursa no poder-me dutxar, entendràs que per molt "popular" que em pugui considerar, no em surt a compte.
    I posats a comparar, sàpigues que si la de Bombers és cara, n'hi ha d'altres que segueixen la seva tendència i que ja no faré: m'estic referint a la de la Policia des de Manlleu a Vic, ja que el preu és el mateix (16€) i havent-la fet un cop (fa dos anys), estic convençut que és massa cara per al que després et trobes. No sé, potser és que les curses que organitzen els cossos i forces de seguretat de l'estat, bombers i altres col.lectius similars de la demarcaciò de BCN han de ser més cares perquè els afecten més les retallades. Però entendràs que per 16€ m'estimi més fer una mitja marató (p. ex. a Tàrrega, 13€ a,b xip propi) que no altres opcions en què trobo que la relació preu-qualitat deixa bastant que desitjar. Però cadascú és lliure d'escollir allà on vol córrer, faltaria més.
    Gràcies per l'opinió i que tinguis unes bones festes "santes".
    JC

    ResponElimina
  11. Hola company,
    Ja fa anys els Comediants van fer una película: "Karnaval" i l'eslogan era: "cal veure-la per poder-la criticar". I tenien tota la raó.
    Per a mi els Bombers és una cursa que s'ha de fer, al menys una vegada. El mateix penso de la Behobia. Però com que la Behobia cau molt lluny només l'he feta una vegada, en canvi els Bombers, com que es fa a la ciutat on visc, des que vaig començar que no he deixat de fer-la.
    D'entrada dir que sortiré sub40 i en aquest calaix potser m'evito alguns dels problemes d'aglomeració que hi ha més enrera.
    S'han venut 24000 dorsals en 5 dies a 16 euros i sense cap tipus de publicitat. Això es diu ràpid però no es pot ventilar amb un: pels motius que tothom sap. Quina altra cursa té uns números semblants? a Catalunya cap més. Han doblat la participació en un parell d'anys, apujant preus i la demanda els aumenta. Jo crec que fan les coses prou bé, al menys dades objectives ho asseguren.
    Després hi ha el tema de la marca, si vols fer un bon temps en 10 km s'han de fer curses com aquesta, amb la distancia certificada, un circuit pla.
    Es veritat que fan coses rares amb els dorsals, aquest any els ha donat per la quota femenina. Pitjor va ser quan van fer sortir unes noies d'elit abans per veure qui guanyava, amb uns lemes horrorosos a la samarreta: "Triomf és masculi" "Victòria és femení". L'any passat ho fan fer amb els joves, a partir d'un moment només es podien apuntar menors de 25. Són les quotes, molt de moda en àmbits progres. En ZP també es va envoltar de dones a ministeris. I mira els resultats.
    Per a sexista: la cursa de la dona.
    Això si després de fer una bona marca als Bombers, es pot anar a Tàrrega, a Montgai o a Vilanova de Bellpuig on estarem més com a casa.

    Salutacions i felicitats pel blog,

    ResponElimina
  12. Hola Josep,

    Ep, que no se m'interpreti malament: jo no critico aquesta cursa per qualsevol motiu sinó, en aquest cas concret, perquè em sembla una cursa cara pel que acaba sent en el fons, és a dir, una cursa de 10 km. plana on es pot certificar una marca determinada -i amb aquestes característiques n'hi ha moltes més, afortunadamnt, per la geografia catalana i de més barates. I tampoc nego que estigui ben organitzada ja que amb tanta gent, faltaria més que no ho estigués perquè allò podria acabar sent un desori. I també, òbviament, la critico per aquestes qüestions que bé comentes tu en el teu escrit d'altres edicions passades, que em semblen una mica fora de lloc. Però a partir d'aquí, cadascú que faci el que vulgui, bé per part dels organitzadors, bé sigui pels corredors. Si no m'hi apunto és perquè no crec que em trobés gaire còmode corrent amb tanta gent al meu voltant -la marató va ser una excepció- i perquè em sortiria més car el suc que la sardina. Tu ho has dit, em vull sentir més com a casa i córrer en llocs com Tàrrega -hi tinc previst anar-, Vilanova de Bellpuig, Olot, etc.

    Però discrepo amb tu que no cal conèxier a fons un tema per opinar-ne. Quan llegeixes moltes opinions i/o t'ho expliquen en persona, te'n pots fer una idea bastant fidedigne com per poder opinar-ne i fer-ho per escrit.

    Gràcies a tu per llegir el bloc. Salutacions ben cordials.

    JC

    ResponElimina
  13. Hola Joan, acabo de descobrir el teu blog i et seguiré llegint.

    Uf,la Cursa dels Bombers... jo la vaig córrer ara fa més de 10 anys i vaig tornar a fer-la aquest any i què puc dir-te?

    1. Com ja s'ha dit en altres comentaris, molt ben organitzada en tots els sentits.

    2. Aglomeracions: evidentment, 24.000 persones són moltes. Però si vols evitar-ho i estar a temps dins del teu calaix has d'arribar ben d'hora.

    3. Sexista: tot i ser noia, considero que la Cursa dels Bombers fa una mica de pudor. A mi em sembla que els de la Nike l'enfoquen massa cap al marketing i penso que volen atraure a un públic menys acostumat a fer curses per veure si poden fer calerons venent material. Tinc conegudes que no corren mai, però s'apunten a la dels Bombers per la fama ben coneguda dels bombers... (sense comentaris). Aquest any, quan anaves a recollir el teu diploma al CI et donaven un DVD de la cursa on al final hi havia una galeria de fotografies i la veritat és que hi havia moltes més fotos de noies que de nois. Sí, la considero sexista.

    4. Tipus de participant: tot i haver nivell en els primers calaixos, hi ha molta gent que es nota que només deu fer la Cursa dels Bombers a l'any. El pitjor de tot es quan veus gent que es "cola" al teu calaix i que en principi hauria de posar-se a la cua, però com volen anar amb el novio, doncs a molestar a tothom i a impedir que puguis avançar més ràpid.

    Tot i els punts negatius, no deixa de ser una cursa on es poden fer bons temps, però no sé si m'hi tornaré a inscriure.

    Salutacions!

    gemma

    ResponElimina
  14. Gemma,
    Casualment he donat amb el teu comentari buscant informació per un altre tema als meus propis escrits.
    Primer de tot, gràcies per seguir-me i espero que en properes entrades et segueixi agradant.
    Els comentaris que dius em reafirmen la meva voluntat de no participar en aquesta mena de curses, deixant d ebanda la qüestió del sexisme: massa gent, massa cara i ara per ara, allunyada de les meves preferències quant a tipus de recorreguts i "ambient".
    Espero que les curses que facie et vagin d'allò més bé (millor que les meves, per descomptat i que no costa gaire, per cert,).
    Salutacions ben cordials.

    JC

    ResponElimina